De geschiedenis van Makma begint op het moment dat de zeiler Jan Frans in 1986 voor zichzelf een vlet zocht om zijn regenboog naar de wedstrijd te kunnen brengen.
Als textielman belandde hij tenslotte, na zich maandenlang te hebben georiënteerd, bij het bedrijfje dat zijn vlet maakte. Helaas lag daar alles stil omdat de bouwer/ontwerper dhr. Thijssen overleden was. Mandemaker kon vervolgens de mallen kopen ‘als grapje’ en bouwde na een aantal aanpassingen zijn eigen vlet, een tweede voor een vriend, en nog een.. en nog een.. zo begon een waar sloepenbedrijf. Makma werkt samen met verschillende bedrijven die bouwen onder licentie
Eind mei 2007 namen Ronald en Jan met voortvarende plannen Makma Yachting uit Leiden over. Na 23 jaar maakte oprichter en inmiddels dus oud-eigenaar Jan Frans plaats voor nieuwe ambities. De producent van de bekende Admiraalsloep, de Makma Vlet en de geliefde ‘Caribbean Kajuitsloep’ gaat verder onder de naam Makma Marine. De kersverse eigenaren zetten bovendien koers in de richting van schaalvergroting, internationalisering en uitbreiding van diensten en het assortiment.
Maril Boats uit Koudum neemt in 2008 Makma Marine over. Later dat jaar gaan Maril & Makma samen met Antaris. De bedrijven gaan verder onder de groepsnaam Aquatec Industries. De drie afzonderlijke sloepenmerken blijven gewoon bestaan.
In het gebouw in Woudsend schuilt een verborgen troef. In het hart van het 3.000 m2 pand ligt namelijk een enorme indoor showroom waar de boten in het water worden getoond. Dit overdekte dok biedt onderdak aan circa 50 boten. Wie zin heeft in een proefvaart, kan ter plekke instappen en wegvaren. Vanaf 2010 wordt de volledige productie en verkoop vanuit Woudsend gedaan.
In 2012 is de Makma Tendervlet ontwikkeld, een eigentijdse Tender met typische Makma kenmerken. In de footer kunt u de ‘oude modellen’ vinden die niet meer worden gebouwd.
In 2015 heeft de Makma Caribbean 31 een complete refit ondergaan. Moderne materialen als kunst teak worden nu volop gebruikt, een moderne sportkap en o.a. een andere stuurconsole zorgen ervoor dat de Caribbean 31 een super moderne boot is, met behoud van zijn prachtige en elegante vormen. Door efficiëntere technieken is Makma er in geslaagd de Caribbean voor een goedkopere prijs op de markt te brengen. Nu vanaf € 129.995 met een Yanmar 110 pk dieselmotor.